J. Except. People 2022, 11(1):129-140

Artefiletics as a pro-inclusive strategy supporting common education in formal space

Paula Maliňáková
Catholic University, Faculty of Education, Department of Pedagogy and Special Education, Hrabovská cesta 1A, Ruľomberok, Slovakia

The paper presents artefiletics as one of the pro-inclusive strategies through which it is possible to support inclusive education in primary school. By using the techniques of artefiletics, which are based mainly on expressive artistic expression and reflective dialogue, it is possible, from the point of view of all present, to know the pupil's personality within the team, and so forth. Thanks to the integration of artefiletics as a pro-inclusive strategy, all participants can reflect on each other's experience in the group from the perspective of the participant, supervisor, or educator. This paper also describes a specific artefiletic model that was part of the survey findings. The implementation took place at the first stage of primary school, where we created two groups - control and experimental. The characteristics of the artefiletic module (created from 4 groups of activities) provide opportunities to develop inclusion in education process. At the same time, the paper is supplemented by specific examples of the pupils' works coworking in a heterogeneous class.

Keywords: Inclusive education, Class, Artefiletics, Approach

Published: December 11, 2022  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Maliňáková, P. (2022). Artefiletics as a pro-inclusive strategy supporting common education in formal space. Journal of Exceptional People11(20), 129-140
Download citation

References

  1. Artefiletika a inkluzívna trieda v procese tvorby, reflexie a akceptácie. 2021. [online].[cit. 2021-03-04]. Dostupné na internete: <https://inklucentrum.sk/event/artefiletika/>.
  2. Arteterapia v Centrách poradenstva. 2019. [online].[cit. 2021-03-04]. Dostupné na internete: <https://vudpap.sk/faq-items/arteterapia-v-centrach-poradenstva/>.
  3. Homzová, J. 2015. Artefiletika v pedagogickej činnosti učiteµa výtvarných predmetov. Bratislava: Metodicko pedagogické centrum. ISBN 978-80-565-0955-5.
  4. GAVORA, P. a kol. 2010. Elektronická učebnica pedagogického výskumu. [online]. Bratislava: Univerzita Komenského, 2010. Dostupné na: <http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk / ISBN 978-80-223-2951-4>.
  5. Inkluzívni pedagogika. 2016. Viktor Lechta (ed.). Vyd. 1. Praha: Portál, 2016, s. 34-35. ISBN 978-80-262-1123-5.
  6. Kováčová, B. Bez rozdielov: skupinové aktivity na podporu vnímania inakosti v materských ąkolách v kontexte inkluzívneho vzdelávania. Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislave, 2016. 80 s. ISBN 978-80-223-4159-2.
  7. Slavík, J. 2015. Artefiletika - příleľitost pro expresi v dialogu teorie a praxe. Kultura, umění a výchova, 3(1). ISSN 2336-1824. [online].[cit. 2021-03-04]. Dostupné na: <http://www.kuv.upol.cz/index.php?seo_url=aktualni-cislo&casopis=8&clanek=92>.
  8. Slávik, J. Od výrazu k dialógu ve výchově. Prvé vydanie. Praha: Karolinum, 1997. s. 179-184. ISBN 80-7184-437-3.
  9. Suchotová, E. 2014. Rozvíjanie a hodnotenie kµúčových kompetencií v edukačnom procese, Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum, 2014. s. 9-20. ISBN 978-80-8052-857-7.
  10. ©vaříček, R, ©eďová, K. a kol. 2009. Kvalitatívny výzkum v pedagogických vedách: pravidlá hry. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. s. 63. ISBN 978-80-7367-313-0.
  11. ©uhajdová, I. 2018. Ąudský faktor - kµúčová podmienka inkúzie? Trnava: Vydavateµstvo Typi Universitatis Tyrnaviensis, spoločné pracovisko Trn.univ a VEDY, vydavateµstva SAV, 2018, s. 30. ISBN 978-80-568-0121-5.
  12. ©obáňová, P. et al. Tvoříme společně: Metodika pro výtvarnou výchovu s proinkluzivními přístupy k uměleckému vzdělávání. 1. vydání, 2020, 216 s. ISBN 978-80-244-5667-6. Go to original source...

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.