J. Except. People 2022, 11(1):55-67

The concept of readiness of employees of selected residential social services in the context of emergency situations in the Czech Republic

Bianka Hudcová
Institute of Special Education Studies, Faculty of Education, Palacky University in Olomouc, Žižkovo náměstí 5, 771 40 Olomouc, Czech Republic

The preparedness of workers in residential social services can have an impact on the users of the services in the context of various kinds of emergencies. The users are mostly people with disabilities who need (with regard to individual categories of disability) different levels of support from other people. In emergency situations, service staff often becomes the only competent person who can effectively intervene and prevent the fatal consequences of such a situation. In this context, however, it is necessary to ask whether these workers are prepared for such situations and what, according to the workers, is readiness at all.

Aim: To present the results of a pilot study in order to find out how employees of selected residential social services perceive the concept of preparedness in the context of emergency situations.

Methods: A qualitative approach with an exploratory-descriptive character was used in the pilot study. An interrogation technique was used to collect data. Content analysis was used for their analysis.

Results: In the context of readiness, 3 categories were identified by content analysis of the obtained data - personal, professional and organizational readiness. These were specified in more detail using summary protocols.

Conclusion: Even employees of residential services may feel fear and anxiety arising from, for example, their own (un)preparedness when dealing with emergencies. Closely related to this is the concept of self-efficacy, which will be the subject of further research within the main research of the author's dissertation.

Keywords: readiness, employees, residential services, social services, emergency, crisis, disability
Grants and funding:

The article/paper is dedicated to solved project/grant IGA_PdF_2022_007, "Bezpečnost v kontextu osob se specifickými potřebami".

Published: December 11, 2022  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hudcová, B. (2022). The concept of readiness of employees of selected residential social services in the context of emergency situations in the Czech Republic. Journal of Exceptional People11(20), 55-67
Download citation

References

  1. Chrastina, J., Špatenková, N., Hudcová, B. Náročné, krizové a mimořádné situace v kontextu rezidenčních služeb: umírání, doprovázení a smrt uživatelů se zdravotním postižením. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5725-3. Go to original source...
  2. American Psychological Association. Dictionary. apa.org. [online]. 2020 [cit. 2020-09-09]. Dostupné z: https://dictionary.apa.org/.
  3. Bartoňková, H. Firemní vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Grada, 2010. 204 s. ISBN 978-80-247-2914-5. Dostupné z: https://www.bookport.cz/kniha/firemni-vzdelavani-360.
  4. Vakola, M. 2013. Multilevel Readiness to Organizational Change: A Conceptual Approach. Journal of Change Management [online]. 13, no 1 [cit. 2020-07-09]. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/14697017.2013.768436. Go to original source...
  5. Tureckiová, M. Řízení a rozvoj lidí ve firmách. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2004. 168 s. Psyché. ISBN 80-247-0405-6.
  6. Hartl, P., Hartlová. Velký psychologický slovník. Vyd. 4., Praha: Portál. 2010. ISBN 978-80-7367-686-5.
  7. Bednář, M. Kvalita v sociálních službách. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 153 s. ISBN 978-80-244-3069-0.
  8. Belz, H., Siegrist, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 3. Praha: Portál, 2015. 375 s. ISBN 978-80-262-0846-4.
  9. Kubeš, M., Spillerová, D., Kurnický, R. Manažerské kompetence: způsobilosti výjimečných manažerů. Praha: Grada Publishing, 2004, 183 s. ISBN 8024706989.
  10. Mátel, A. Teorie sociální práce I: sociální práce jako profese, akademická disciplína a vědní obor. 1. vydání. Praha: Grada Publishing. 2019. ISBN 978-80-271-2220-2.
  11. Špatenková, N., et al. Krizová intervence pro praxi. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada. 2011. ISBN 978-80-247-2624-3.
  12. Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách a o změně některých zákonů. [online]. [cit. 2020-07-09]. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-108?text=.
  13. Vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů. [online]. [cit. 2020-08-09]. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-505.
  14. Matoušek, O. Slovník sociální práce. Vyd. 2., přeprac. Praha: Portál. 2008. ISBN 978-80-7367-368-0.
  15. Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Vyd. 7., Praha: Portál. 2013. ISBN 978-80-262-0528-9.
  16. Bednář, M. Manuál zavádění standardů kvality sociálních služeb do praxe. [2. vyd.]. Olomouc: Caritas - Vyšší odborná škola sociální Olomouc, 2014. 104 s. ISBN 978-80-87623-10-7.
  17. Baštecká, B., et al. Terénní krizová práce: psychosociální intervenční týmy. Vyd. 1. Praha: Grada. 2005. ISBN 80-247-0708-X.
  18. MPSV. 2007. Koncepce podpory transformace pobytových sociálních služeb v jiné typy sociálních služeb, poskytovaných v přirozené komunitě uživatele a podporující sociální začlenění uživatele do společnosti. [online]. [cit. 2019-06-06]. Dostupné z: <http://www.mpsv.cz/files/clanky/3858/Koncepce_podpory.pdf>.
  19. Alexandr, D. 2015. Disaster and Emergency Planning for Preparedness, Response, and Recovery, Oxford Research Encyclopedia of Natural Hazard Science, Oxford University Press USA. Go to original source...
  20. Suttel, R. 2003. Prepared for Safety, Buildings. pp. 32-34.
  21. Boyce, K. 2017. Safe evacuation for all - Fact or Fantasy? Past experiences, current understanding and future challenges. Fire Safety Journal. p. 13, ISSN 03797112. Go to original source...
  22. Butler, K. et al. 2017. Perspectives of occupants with mobility impairments on evacuation methods for use during fire emergencies. Fire Safety Journal, 91, 955-963. DOI: 10.1016/j.firesaf.2017.04.025. Go to original source...
  23. Koo, J., Kim, I. S., Kim, B.-I. 2012. Estimating the impact of residents with disabilities on the evacuation in a high-rise building: A simulation study. Simulation Modelling Practice and Theory, 24, 71-83. DOI: 10.1016/j.simpat.2012.02.003. Go to original source...
  24. Hashemi, M. 2018. Emergency evacuation of people with disabilities: A survey of drills, simulations, and accessibility. Cogent Engineering, University of Pittsburgh. Go to original source...
  25. Snider, L., Van Ommeren, M., Schafer, A. 2011. Psychological first aid: guide for field workers. Geneva, Switzerland: World Health Organization. ISBN 9789241548205.
  26. Bandura, A. 1997. Editorial. American Journal of Health Promotion, 12(1), 8-10. https://doi.org/10.4278/0890-1171-12.1.8. Go to original source...
  27. Zimmerman, B. J., Cleary, T. J. 2006. Adolescents' Development of Personal Agency. In F. Pajares, T. Urdan (Eds.), Adolescence and Education (Vol. 5): Self-Efficacy Beliefs of Adolescents (pp. 45-69). Greenwich, CT: Information Age Publishing.
  28. Bong, M., Skaalvik, E. M. 2003. Academic self-concept and self-efficacy: How different are they really? Educational Psychology Review, 15(1), 1-40. https://doi.org/10.1023/A:1021302408382. Go to original source...

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.