J. Except. People 2012, 1(1):23-32

Play therapy for children with behavior disorders

Katarína Majzlanová
Univerzita Komenského v Bratislave Pedagogická fakulta, Ústav sociálnych štúdií a liečebnej pedagogiky Katedra liečebnej pedagogiky, Šoltésovej 4, 811 001 Bratislava, Slovak Republic

This contribution is dealing with applying projective play techniques and methods in education, diagnostics and therapy for children with behavior disorders. It is a presentation of three casuistic studies in terms of individual play therapy.

Keywords: children with behavior disorders, play therapy, projective techniques, case study

Published: June 11, 2012  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Majzlanová, K. (2012). Play therapy for children with behavior disorders. Journal of Exceptional People1(1), 23-32
Download citation

References

  1. ABT, C. A. Serios games. New York: 1969.
  2. AXLINE, A. Play therapy school of education. New York: University, 1947.
  3. BARTŮŠKOVÁ, M. a kol. Pedagogika predškolského veku. Bratislava: SPN, 1970.
  4. BATESON, G. A theory of play and phantasy. In: Play its role in developments and evolution. Harmondsworth, 1976.
  5. BERNE, E. Jak si lidé hrají. Praha: Svoboda, 1970.
  6. BLAŽEK, B., OLMROVA, J. Krása a bolest. Praha: Panorama, 1985.
  7. BORECKÝ, V. Rodinný scénotest. Psychológia a patopsychológia dieťaťa R. XII, č. 1, SPN, Bratislava 1977.
  8. BORECKÝ, V. Světy hraček. Praha: Mona, 1982.
  9. BOŠ, P. Léčba hrou - příspěvek k dětské psychoterapii. Čsl. Psychoterapie, č. 4/1966.
  10. DUKE, E. D. G-ming. The futures language. London-Sydney-Toronto: 1974.
  11. ELKONIN, D. B. Psychológia hry. Bratislava: SPN, 1993.
  12. ERDÉLYOVÁ, R. Terapia hrou v detskom domove. Liberec: Bulletin FICE, 1983.
  13. ERIKSON, M. H. Pediatric hypnotherapy. New York: Lyle Stuart, 1962.
  14. EUGSTER, S. Loutková hra jako pedagogický, nikoli morální nástroj. Divadelní výchova č. 5/1969.
  15. FINK, E. Hra jako symbol světa. Praha: Český sposovatel, 1993.
  16. HORŇÁKOVÁ, M. Prednášky z terapie hrou. PdF UK, Katedra liečebnej pedagogiky. Trnava: 1976-1980 (nepublikované texty).
  17. HUIZINGA, J. Homo Ludens. Praha: Mladá fronta, 1971.
  18. KONDÁŠ, O., KRATOCHVÍL, S., SYŘIŠŤOVÁ, E. Psychoterapia a reedukácia, Martin: Osveta, 1989.
  19. KOMENSKÝ, J. A. Informatórium školy materskej. Bratislava: SPN, 1990.
  20. KOTÁSKOVÁ, J. Moorová dětská projekční metoda loutkovou hrou. Čsl. psychologie č. 1/1966.
  21. LANGMAIER, J., BALCAR, K., ŠPITZ, J. Dětská psychoterapie. Praha: Avicenum, 1989.
  22. LANGMAIER, J., Matějček, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: Avicenum, 1974.
  23. McMAHON, L. The handbook of play therapy. London-New York: Tavistock/Routledge, 1992.
  24. MAJZLANOVÁ, K, Dramatická výchova v špeciálnej a liečebnej pedagogike. Učiteľské noviny, R. XLII, č. 24/1992.
  25. MAJZLANOVÁ, K. Hra s bábkami, vo výchove, diagnostike a terapii detí s poruchami správania. In Ročenka Efeta 1994. Bratislava: Monitor, 1995.
  26. MAJZLANOVÁ, Katarína. Diagnostické možnosti hry. In Majzlanová, K. (ed.) Zborník príspevkov Liečebnopedagogické dni II.-III. Bratislava: Humanitas, 1998.
  27. MANSTEINOVÁ, A. Léčivá moc hry. Divadelní výchova, č. 3/1969.
  28. MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Praaha: Panorama, 1978.
  29. MITAŚÍKOVÁ, PETRA. Liečebnopedagogické pozorovania v terapii hrou - formálne a obsahové podmienky. In Revue liečebnej pedagogiky 10, 2011. Bratislava: ProLP - internetový časopis.
  30. PŘÍHODA, V. Ontogeneze lidské psychiky. Praha: SPN, 1971.
  31. PROKOPYOVÁ-Horňáková, M. Výchova pomocou hry a detskej drámy v detskom domove. Bratislava: Bulletin FICE, č. 26/1975.
  32. RAMBERTOVA, M. Puppenspiel in der Kinderpsychologie. Můnchen: Basel, 1969.
  33. RUBINŠTEIN, S. L. Základy obecné psychologie. Praha: SPN, 1967.
  34. SCHÜRER, M. Dítě a hra. Praha: Emka, 1974.
  35. STANČÁK, J. Test dediny ako projekčná metóda v psychiatrii. Čsl. psychológia, č. 1/1963.
  36. SVETLÍKOVÁ, Jana. Výchova hrou. Bratislava: Humanitas, 2002.
  37. VESELÁ, V. Preference rodičů v projektivní hře Doll-play. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, č. 4/1970.
  38. VALENTA, Milan. Herní specialista. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001. ISBN 80-244-0345-5
  39. VYGOTSKIJ, I. S. Vývoj vyšších psychických funkcií. Praha: SPN, 1976.
  40. WERNER, R. Dieťa s poruchami správania. Bratislava: 1978.
  41. ZAPOROŽEC, A. V. Psychologie. Praha: SPN, 1968.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.