J. Except. People 2021, 10(1):61-74

Improving functional vision through training based on principles of behaviour analysis

Martin Vrubel1, Karel Pančocha1, Nicol Dostálová2
1 Institute for Research in Inclusive Education Faculty of Education, Masaryk University, Brno, Czech Republic
2 Department of Educational Sciences, Faculty of Arts, Masaryk University, Brno, Czech Republic

This interdisciplinary article brings together teaching methodology based on applied behaviour analysis on one hand and the training of visual functions as used in special education on the other. It introduces the reader to issues of vision enhancement based on behavioural optometry and describes visual functions improvable by training. It also cautions against misconceptions and promises as made by some providers of therapeutic services. The authors discuss in detail visual acuity exercises, eye movements and the evaluation of visual perception. Further, they address conditions and principles of behavioural training of visual functions and present practical examples of selected training procedures.

Keywords: behavioural optometry, applied behaviour analysis, ABC model, visual ing, teaching, accommodation, convergence, fusion, vision train-

Published: June 11, 2021  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vrubel, M., Pančocha, K., & Dostálová, N. (2021). Improving functional vision through training based on principles of behaviour analysis. Journal of Exceptional People10(18), 61-74
Download citation

References

  1. Cooper, J. O., Heron, T. E., Heward, W. L. (2014). Applied Behavior Analysis (2nd edition). Harlow: Pearson.
  2. Děrované brýle - přirozené zlepšení zraku. (2017). Jak zlepšit zrak [online]. Jak zlepšit zrak [retrieved 2020-10-28]. Accessible at: http://jakzlepsitzrak.cz/derovane-bryle/.
  3. Hosek, E. T. (2007). Funkcionální optometrie - teorie a cíle. Česká oční optika [online]. 48(2), 50-51 [retrieved 2020-09-24]. Accessible at: https://www.4oci.cz/dokumenty/pdf/4oci_2007_02.pdf.
  4. Hromádková, L. (1995). Šilhání. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví v Brně.
  5. Nováková, M. (2007). Vizuální terapie. Česká oční optika [online]. 48(4), 32-33 [retrieved 2020-03-24]. Accessible at: https://www.4oci.cz/dokumenty/pdf/4oci_2007_04.pdf.
  6. Oči - zlepšování zraku cvičením a úpravou stravy. (2020). Úspěšná léčba: ucelené webové stránky o zdraví - příroda uzdravuje [online]. Úspěšná léčba. [retrieved 2020-10-28]. Accessible at: http://jakzlepsitzrak.cz/derovane-bryle/.
  7. Vymyslický, I. (2007a). Úvod do vizuální optometrie. Česká oční optika [online]. 48(3), 38 [retrieved 2020-09-24]. Accessible at: https://www.4oci.cz/dokumenty/pdf/4oci_2007_03.pdf.
  8. Vymyslický, I. (2007b). Vizuální optometrie (Part 2). Česká oční optika [online]. 48(4), 32-33 [retrieved 2020-09-24]. Accessible at: https://www.4oci.cz/dokumenty/pdf/4oci_2007_04.pdf.
  9. Vymyslický, I. (2008a). Vizuální optometrie (Part 4). Česká oční optika [online]. 49(2), 32-33 [retrieved 2020-09-24]. Accessible at: https://www.4oci.cz/dokumenty/pdf/4oci_2008_02.pdf.
  10. Vymyslický, I. (2008b). Vizuální optometrie (Part 5). Česká oční optika [online]. 49(3), 34-35 [retrieved 2020-09-24]. Accessible at: https://www.4oci.cz/dokumenty/pdf/4oci_2008_03.pdf.
  11. Vymyslický, I. (2008c). Vizuální optometrie (Final Part). Česká oční optika [online]. 49(4), 48-49 [retrieved 2020-09-24]. Accessible at: https://www.4oci.cz/dokumenty/pdf/4oci_2008_04.pdf.[12]
  12. Vymyslický, T. (2011). Vizuální optometrie v praxi [online]. [retrieved 2020-10-27]. Accessible at: <https://is.muni.cz/th/k18d9/>.
  13. Zdravý zrak přirozeně. (2016). Lepší oči [online]. Zrak pro život. [retrieved 2020-10-28]. Accessible at: https://www.lepsioci.cz.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.