J. Except. People 2019, 8(2):71-79

Risks in cyberspace and possibilities of prevention

Lenka Szokalová, Martin Dominik Polínek
ÚSS PdF UP v Olomouci, Žižkovo nám. 5, 77140 Olomouc, Czech Republic

The central theme of the article is the phenomenon of online communities within cyberspace. We reflect on why they are important for many adolescents who experience unacceptance and failure in their lives, and above all we draw attention to the downsides of cyberspace and the risks these young people may encounter. This current and little explored topic is supported by research on the role-playing game operators and players. Based on the results, we are considering how to maximalize cyberspace prevention and make the cyber environment safer.

Keywords: prevention, cyberspace, cyberbullying, cybergrooming, cyberstalking, sexting, online communities, qualitative research

Published: June 11, 2019  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Szokalová, L., & Polínek, M.D. (2019). Risks in cyberspace and possibilities of prevention. Journal of Exceptional People8(15), 71-79
Download citation

References

  1. Čírtková, L. Psychologické poznatky k nebezpečnosti pronásledování (stalking). Kriminalistika: Čtvrtletník pro kriminalistickou teorii a praxi [online]. 2004, 4 [cit. 4. 6. 2019]. Dostupný z https://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=000940714&local_base=ANL.
  2. Eckertová, Lenka a Dočekal, Daniel. Bezpečnost dětí na internetu: rádce zodpovědného rodiče. Brno: Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3804-5.
  3. Kopecký, Kamil a Szotkowski, René. Kyberšikana a další formy kybernetické agrese MŠMT příloha č. 7.
  4. Kopecký, Kamil a René Szotkowski. Nebezpečné komunikační techniky spojené s ICT pro ředitele základních a středních škol. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4555-7.
  5. Miovský, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1362-4.
  6. Miovský, Michal A Pavel Bartík. Primární prevence rizikového chování ve školství. Vydání první. Praha: VFN v Praze, 2010. ISBN 9788087258477.
  7. Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2013-2018. Praha: MŠMT, 2013.
  8. Hutyrová, M., Růžička, M., Spěváček, J. (2013). Prevence rizikového a problémového chování. Olomouc: UP.
  9. Polínek, Martin Dominik. Tvořivost (nejen) jako prevence rizikového chování. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4842-8.
  10. Polínek Martin Dominik a Polínková Zdeňka. Rozvoj žáka s jinakostí na ZUŠ. Olomouc: Univerzita Palackého, 2016. ISBN 978-80-244-5056-8.
  11. Rogers, Vanessa. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-984-2.
  12. Sexting a rizikové seznamování českých dětí v kyberprostoru, 2017 [online] E-bezpečí [cit. 3. 6. 2019]. Dostupné z: https://www.e-bezpeci.cz/index.php/ke-stazeni/vyzkumne-zpravy/96-sexting-a-rizikove-seznamovani-2017/file.
  13. Ševčíková, Anna. Děti a dospívající online: vybraná rizika používání internetu. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5010-1.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.