J. Except. People 2018, 7(1):103-114

The awareness and visual diagnosis of women with severe visual impairment as a main factor in the choice of delivery methods in childbirth

Daniela Kilduff
Department of Special Education, Faculty of Education, University of Ostrava, Czech Republic

This article is focused on factors which influence the choice of delivery options of women with visual impairment (VI), investigating the connection between the information women have and how prepared they feel, as well as their attitudes (direct or indirect) to delivery methods. This article emphasizes the necessity of sexual education, adequately modified for pupils with visual impairment from preschool to age 18/19. Sexual education, containing all necessary elements combined with education within the family is the cornerstone of an expectant mother's awareness, and her feeling of competancy in parenthood. This emphasizes a respectful attitude to women with visual impairment. The author points out the possible connections between recommending C-sections to these women (from the expectation of progressing the visual impairment during childbirth), and ongoing unsuitable delivery techniques. The article includes international studies showing that there are women with visual impairment who can give physiological birth without any changes in their visual diagnosis (if certain conditions are met). The practical part of this article includes the case-study of a woman who was able to deliver naturally even after two previous C-sections with no change in her visual diagnosis.

Keywords: Woman, Visual Impairment (VI), Pregnancy, Awareness, Competence of Women, Childbirth Preparation, Physiological Childbrith, Natural Childbirth, C-section, Respect, Maternity, Parenting

Published: June 11, 2018  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kilduff, D. (2018). The awareness and visual diagnosis of women with severe visual impairment as a main factor in the choice of delivery methods in childbirth. Journal of Exceptional People7(12), 103-114
Download citation

References

  1. Bosomworth, A., Bettany-Saltikov, J. A. Just take a deep breath. A review to compare the effects of spontaneous versus directed Valsalva pushing in the second stage of labour on maternal and faetol well-being. MIDIRS Midwifery Digest, 2006, 16(2): 157-165. [online]. [cit. 2017-09-08]. Accessible at: http://tees.openrepository.com/tees/handle/10149/121479
  2. Janíčková, M. Spolupráce porodních asistentek s lékaři během fyziologického porodu - pohled porodních asistentek. Bakalářská práce. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2013. [cit. 2017-09-02]. Accessible at: http://www.theses.cz/id/b7srxn?lang=en;info=1;isshlret=porodu%3B;zpet=%2Fvyhledavani%2F%3Fsearch%3Dporod%20agenda:help%26start%3D14
  3. Janiš, K. - Täubner, V. Didaktika sexuální výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-902-4.
  4. Kavalírová, K., Liška, V. a Vondráčková, J. Nevidomí rodiče a jejich zkušenosti. Těhotenství, porod a péče o dítě do 3 let. Praha: Okamžik, 2015. ISBN 978-80-86932-42-2. Accessible at: http://okamzik.cz/view/okamzik/Publikace/PDF_ke_stazeni/Brozura_nevidomi_rodice.pdf
  5. Kilduff, D. a Kohutová, A. Specifika přípravy žen s těžkým zrakovým postižením k porodu a jeho možné způsoby realizace. In Sborník z příspěvků Kongresu k sexuální výchově. Pardubice: SPPR, 2017, s. 73-83. ISBN 978-80-905696-5-2.
  6. Kilduff, D. Komparace výsledků výzkumů v oblasti sexuální výchovy dětí a žáků se zrakovým postižením v ČR z hlediska tří participujících stran. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2018 (v tisku)
  7. Kopas, M. L. A Review of Evidence-Based Practices for Management of the Second Stage of Labor. (2014). [online]. [cit. 2017-09-10]. Accessible at: http://tees.openrepository.com/tees/handle/10149/121479
  8. Kubátová, M. Sociální aspekty sexuální výchovy dětí a mládeže. Diplomová práce. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2013. [online] [cit. 2017-09-10]. Accessible at: http://digilib.k.utb.cz/bitstream/handle/10563/21047/kub%C3%A1tov%C3%A1_2013_dp.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  9. Labusová, E. Poporodní deprese: Duševní porucha, nebo přirozená reakce? [online] [cit. 2018-02-03]. Accessible at: http://www.evalabusova.cz/clanky/deprese.php
  10. Labusová, E. Prenatální diagnostika: Dojít k vlastnímu rozhodnutí. [online] [cit. 2018-02-03]. Accessible at: http://www.evalabusova.cz/preklady/prenatalni_diagnostika.php
  11. Landau, D. - Seelenfreund, M. H. - Tadmor, O. - Silverstone, B. Z. - Diamant, Y. The effect of normal childbirth on eyes with abnormalities predisposing to rhegmatogenous retinal detachment. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 1995; 233:598-600. [online]; [cit. 2017-09-12]. Accessible at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8543212 Go to original source...
  12. Míka, J. Rodinná a sexuální výchova u dětí se zrakovým postižením. Diplomová práce. Hradec Králové: Pedagogická fakulta Univerzity Hradec Králové, 2015. [online]. [cit. 2017-09-10]. Accessible at: https://theses.cz/id/klw6mn/STAG78484.pdf
  13. Mrowetz, M., Antalová I. a Chrastilová, G. Bonding - porodní radostPodpora rodiny jako cesta k ozdravení porodnictví a společnosti? Praha: Dharmagaia, 2011. ISBN 978-80-7436-014-5.
  14. Neri, A - Grausbord, R. - Kremer, I - Ovadia, J. - Treister, G. The management of labor in high myopic patients. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol. 1985 May;19(5):277-9. [online]. [cit. 2017-09-12]. Accessible at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4018367 Go to original source...
  15. Paulíková, Z. Sexuální výchova mládeže se zrakovým postižením. Bakalářská práce. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2013.
  16. Prost, M. Severe myopia and delivery. Klin Oczna 1996; 98:129-30 [online]; [cit. 2017-09-12]. Accessible at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9026570
  17. Škutová, D. Sexuální výchova dětí se zrakovým postižením. Předškolní a mladší školní věk. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244-2217-6.
  18. Štromerová, Z. Přirozený porod [online]. [cit. 2017-09-01]. Accessible at: http://www.pdcap.cz/Texty/Versus/AktivniPorod.html
  19. Viktorová, Š. Mateřství žen s těžkým zrakovým postižením. Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2014. [online]; [cit. 2017-09-05]. Accessible at: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/149830/?lang=en
  20. Vágnerová, M. Dědičnost vrozených očních vad a onemocnění. In: Jesenský, J. K partnerským vztahům zdravotně postižených: Genetická prevence, sexualita a partnerské vztahy zdravotně postižených a jejich výchova k uvědomělému rodičovství. Praha: Horizont, 1988.
  21. Zobancová, B. Těhotenství zrakově postižené ženy. Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2006. [online]; [cit. 2018-09-01]. Accessible at: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/21085/
  22. Birth Options for Mothers Who Are Blind or Visually Impaired [online]. [cit. 2017-09-12]. Accessible at: https://www.visionaware.org/blog/visually-impaired-now-what/birth-options-for-mothers-who-are-blind-or-visually-impaired/12
  23. International Classifications of Diseases. WHO, 2006 [online]. [cit. 2018-09-02]. Accessible at: http://www.who.int/classifications/icd/en/
  24. International Confederation of Midwifes: Keeping birth normal. [online]. [cit. 2017-09-08]. Accessible at: http://internationalmidwives.org/assets/uploads/documents/Position%20Statements%20%20English/Reviewed%20PS%20in%202014/PS2008_007%20V2014%20Keeping%20Birth%20Normal%20ENG.pdf
  25. Pět zrození - dokument [online]. Dostupný na https://www.youtube.com/watch?v=f-CZgwTC5bk
  26. Preparing for Pregnancy: A Blind Mother Checklist. Part 1. Am I ready? [online]. [cit. 2017-09-12]. Accessible at: https://www.visionaware.org/blog/visually-impaired-now-what/preparing-for-pregnancy-a-blind-mother%27s-checklist-part-1-am-i-ready/12
  27. Porod císařským řezem je až třikrát rizikovější než přirozený [online]. [cit. 2018-03-02]. Accessible at: https://www.novinky.cz/zena/deti/189082-porod-cisarskym-rezem-je-az-trikrat-rizikovejsi-nez-prirozeny.html
  28. http://normalniporod.cz
  29. www.annakohutova.cz

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.