J. Except. People 2018, 7(1):61-75

Personality centered approach to education of children with emotional and behavioral disorders: intervention through the eyes of educational professionals from residential educational facilities

Karel Červenka
Department of Special and Inclusive Education, Faculty of Education, Masaryk University, Poříčí 9, 630 00 Brno, Czech Republic

This paper explores the role of personality-centered approach to education (Helus, 2009) in the intervention in children with emotional and behavioral disorders (EBD). Selected findings of the author's qualitative research, the participants of which were educators from residential educational facilities, are also presented in the text. The author compares research findings concerning the so-called personality-holistic approach of educational professionals to these children with the personality centered approach to education defined by Helus. The research focused on their professional experience and their opinions regarding children with EBD.

Keywords: Emotional and behavioral disorders; special needs education; children with EBD; child centered approach; intervention; educational needs.

Published: June 11, 2018  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Červenka, K. (2018). Personality centered approach to education of children with emotional and behavioral disorders: intervention through the eyes of educational professionals from residential educational facilities. Journal of Exceptional People7(12), 61-75
Download citation

References

  1. BAUMAN, Zygmunt. Modernita a holocaust. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. POST (Postmoderní sociologické teorie), sv. 6. ISBN 8086429237.
  2. BOWER, Eli Michael. Early identification of emotionally handicapped children in school. 3rd ed. Springfield, Ill.: C.C. Thomas, 1981. American lecture series, publication no. 1049. ISBN 0398046042.
  3. ČERVENKA, Karel. Boundaries and perspectives: needs of children with emotional and behavioral disorders from the perspective of children and educators. Journal of Exceptional People. Olomouc: Palacký university, 2017, (2/2017), p. 59-72. ISSN 1805-4978.
  4. ČERVENKA, Karel. Stigmatizace jako různorodá zkušenost dětí s poruchamni chování a emocí: Zkušenost mezi diskreditací a podporou. BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Brno: Masarykova univezita, 2013, p. 99-109. ISBN 978-80-7315-220-8.
  5. ČERVENKA, Karel. Sud, který nemá dno?: potřeby dětí s poruchami emocí a chování očima výchovných profesionálů. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 9788021081383.
  6. ČERVENKA, Karel. Zdroje a bariéry sociální inkluze dětí s poruchami chování z hlediska výchovných profesionálů. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 109 p. ISBN 978-80-210-7562-7.
  7. EMERSON, Robert M., Rachel I. FRETZ a Linda L. SHAW. Writing ethnographic fieldnotes. Chicago: University of Chicago Press, 1995. Chicago guides to writing, editing, and publishing. ISBN 0226206815. Go to original source...
  8. ERIKSON, E. H. Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha, NLN - Nakladatelství lidové noviny, 1999, 128 p. ISBN 80-7106-291-X
  9. ERVING GOFFMAN. Stigma: notes on the management of spoiled identity. New York: Simon & Schuster, 1986. ISBN 9780671622442.
  10. FORNESS, Steven, R. a Jane KNITZER. A new proposed definition and terminology to replace "serious emotional disturbance" in individuals with disabilities education act. School Psychology Review. 1992, 21(1), 9. ISSN 0279-6015. Go to original source...
  11. HARRY AYERS, Harry, Don Anne Murray CLARKE a Anne MURRAY. Perspectives on behaviour: a practical guide to effective interventions for teachers. 2nd ed. London: D. Fulton, 2000. ISBN 978-185-3466-724.
  12. HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004, 228 p. Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8888-0.
  13. HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009, 286 p. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 978-80-7367-628-5.
  14. HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., reviewed and amended edition. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024746746.
  15. IDEA (The Individuals with Disabilities Education Improvement Act of 2004: Part B Regulations.). In: Regulations, Federal Register. 2006, ročník 71, Number 156. Available from: http://www.parentcenterhub.org/wp-content/uploads/repo_items/IDEA2004regulations.pdf
  16. KAUFFMAN, James M a Timothy J LANDRUM. Characteristics of emotional and behavioral disorders of children and youth. 10th ed. Boston: Pearson Education, 2013, xvii, 459 p. ISBN 978-013-2658-089.
  17. MKN-10 (Mezinárodní statistická klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů: desátá revize). 2008. Praha: Bomton Agency
  18. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha. Praha: Tauris, 2001. ISBN 8021103728.
  19. POKORNÁ, Věra. Poruchy chování u dětí a jejich náprava. Dotisk. Praha: Karolinum, 1993.
  20. SILVERMAN, David. Ako robiť kvalitatívny výskum: praktická príručka. Bratislava: Ikar, 2005. Pegas (Ikar), zv. 8. ISBN 8055109044.
  21. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organisation (UNESCO). The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education. Paris: UNESCO. 1994.
  22. VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Umíme vnímat odlišné strategie dětí s poruchami chování? In: Perspektivy práce s delikventní mládeží. Brno: občanské sdružení Ratolest Brno, 2011, p. 134-143. ISBN 978-80-260-0137-9.
  23. VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Výzkum jako inspirace pro intervenci v praxi školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy. In: PACNEROVÁ, Helena a Lucie MYŠKOVÁ. Kvalita péče o děti v ústavní výchově. Praha: NUV, 2016, p. 53-62. ISBN 978-80-7481-157-9.
  24. VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 330 p. ISBN 978-80-210-5159-1.
  25. VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie I. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 136 p. ISBN 978-80-210-4573-6.
  26. Zákon 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů. In: Sbírka zákonů. 2002, částka 48.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.