J. Except. People 2018, 7(1):45-60

Selected dramatherapy techniques and their effect on addicted clients in detoxication ward

Kristýna Krahulcová, Bohdana Štěpánová
Institute of Special Education Studies, Faculty of Education, Palacký University in Olomouc, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, Czech Republic

The present paper describes the effect of selected dramatherapy techniques on addicted clients in a detoxication ward. The paper focuses on four specific techniques. The mask, the metaphor, the symbol, and the puppet. The authors of the paper investigated the patients' feelings evoked by these techniques, what the patients were thinking, and whether they gained any deeper experiences. In the paper the authors reflect on the suitability of these techniques in the environment of a detoxication ward in Olomouc.

Keywords: Dramatherapy, addiction, detoxication ward, dramatherapy techniques, mask, puppet, metaphor, symbol
Grants and funding:

The paper is dedicated to the Grant of the Dean of FE PU in Olomouc 2017 entitled Expressive approaches within the competence of special education teachers aimed at persons with addiction in the context of a detoxication establishment - analysis and recommendations for special education theory and practice.

Published: June 11, 2018  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Krahulcová, K., & Štěpánová, B. (2018). Selected dramatherapy techniques and their effect on addicted clients in detoxication ward. Journal of Exceptional People7(12), 45-60
Download citation

References

  1. Boháčová, K. (2009). Tvůrčí fotografie, práce s maskou a dramaterapie při komunitní léčbě drogově závislých: Projekt Člověk …ící/ý. Arteterapie. Praha: Journal of the Art Therapy Association, Issue 18.
  2. Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum. 4th ed. Praha: Portál
  3. Chrastina, J., Ivanová, K. (2010). Využití metodologické triangulace kvalitativního výzkumu pro zkoumání limitů životního stylu chronicky nemocných dle ošetřovatelských domén. PROFESE on-line. Vol. III, Issue 3/2010, p. 151-164. Go to original source...
  4. Jennings, S. (1994). The handbook of Dramatherapy. London, New York: Routledge.
  5. Majzlanová, K. (2004). Dramatoterapia v liečebnej pedagogike. 2nd ed. Bratislava: Iris.
  6. Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. 1st ed. Praha. Grada Publishing.
  7. Olejníčková, J., Růžička, M. (2013). Symboly v terapii u klientů v doléčovacím programu. Arteterapie. Praha: Journal of the Czech Art Therapy Association Issue 33.
  8. Polínek, M. (2015). Expresivní (kreativní) práce s metaforou v gestalt terapii. In Proceedings Společný prostor/ Common space 2015. Olomouc: Palacký University. pp. 167-184.
  9. Švaříček, R. Šeďová, K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2nd ed. Praha. Portál
  10. Tomanová, M. (2003). Setkání mezi ploty. O šesti letech práce pracovního terapeuta v psychiatrické léčebně na gerontopsychiatrickém odd. [Online]. Retrieved from: <http://www.pvsps.cz/data/document/20100505/ppf-zp-tomanova.pdf?id=270>
  11. Valenta, M. (2011). Dramaterapie, 4th ed. Praha: Grada 2011.
  12. Wollschläger, M. (2002). Symbol v diagnostice a psychoterapii: práce s předmětnými symboly v individuální, rodinné a skupinové terapii. Praha: Portál. Spektrum (Portál).

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.