J. Except. People 2017, 6(2):59-72

Boundaries and perspectives: needs of children with emotional and behavioral disorders from the perspective of children and educators

Karel Červenka
Department of Special Education, Faculty of Education, Masaryk University, Poříčí 9, 630 00 Brno, Czech Republic

The text links selected findings of two qualitative researches and thus two perspectives of the situation of children with emotional and behavioral disorders. The first is based on the perspective of children with EBDs. Various types of adaptation strategies of children to their "problematic" situations are presented. The second perspective is based on the point of view of educators from educational facilities and it is represented by two educational needs of children with EBDs, which the educators consider to be one of the most important. The result of the interconnection of these views is the intervention triangle, which illustrates the relationship of the three factors in the context of the behavioral disorder intervention: the child's attitudinal response to his/her situation, the child's behavior and the intervention response of the educators.

Keywords: Education of children with emotional and behavioral difficulties, labeling, stigmatization, coping strategies, educational needs, qualitative reserarch

Published: June 11, 2017  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Červenka, K. (2017). Boundaries and perspectives: needs of children with emotional and behavioral disorders from the perspective of children and educators. Journal of Exceptional People6(11), 59-72
Download citation

References

  1. Becker, H., S. (1991). Outsiders: studies in the sociology of deviance ([New ed.]). New York: Free Press.
  2. Červenka, K. (2010). Vůle ke změně a víra ve změnu: Důležitost subjektivního hlediska dítěte s poruchou chování pro pozitivní změnu jeho situace. In Bartoňová, M. & Vítková, M. Inluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy (s. 347-357). Brno: Masarykova univerzita.
  3. Červenka, K. (2012). Strategie adaptace dětí s "problémovým" chováním a jejich úloha v rámci informované intervence. In Vojtová, V., & Červenka, K. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování: Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. Brno: Masarykova univerzita.
  4. Červenka, K. (2016). Sud, který nemá dno? Potřeby dětí s poruchami emocí a chování očima výchovných profesionálů. Brno: Masarykova univerzita.
  5. Emerson, R. M., Fretz, R. I., & Shaw, L. L. (1995). Writing ethnographic fieldnotes. Chicago: University of Chicago Press. Go to original source...
  6. Goffman, E. (2003). Stigma: poznámky k problému zvládání narušené identity. Praha: Sociologické nakladatelství.
  7. Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál.
  8. Kalina, K. (2013). Psychoterapeutické systémy a jejich uplatnění v adiktologii. Praha: Grada.
  9. Lofland, J. (2002). Deviance and identity. Clinton Corners, N.Y.: Percheron Press. Go to original source...
  10. Polínek, M. D. (2015). Tvořivost (nejen) jako prevence rizikového chování: Expresivně-formativní potenciál základního uměleckého vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  11. Scheff, T. (2013). Diagnosis as Part of a Large Social Emotional System [Online]. Deviant Behavior, 34(12), 991-995. Go to original source...
  12. Sykes, G. M., & Matza, D. (1957). Techniques of Neutralization: A Theory of Delinquency. American Sociological Review, 22(6), 644-670. Go to original source...
  13. Vojtová, V., & Červenka, K. (2011). Umíme vnímat odlišné strategie dětí s poruchami chování? In Perspektivy práce s delikventní mládeží. Brno: Ratolest Brno, o. s.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.