J. Except. People 2016, 5(2):57-65

Supportive measures - new approach towards pupils with special educational needs

Pavlína Baslerová
Institute of Special Education Studies, Faculty of Education, Palacký University Olomouc, Žižkovo náměstí 5, 771 40 Olomouc, Czech Republic

In the Czech Republic there is a paradigm shift being realized in the approach to the education of students (children, pupils and students) with the need for supportive measures. The existing model where diagnosis of a pupil plays a crucial role and where support of this pupil is related to this diagnosis does not fit the educational reality any more. By contrast special educational needs of the pupil are linked to the supportive measures nowadays. Pupils need these supportive measures "to fulfil their educational opportunities or to exercise or to apply their rights on the principle of equality" (Education law, p. 9).
This change is reflected not only in legislation, but especially in the work of teachers. Like any other change, this brings a lot of doubt and ambiguity. In this situation a team of specialist with field experience (especially special education teachers who work in special educational centres) and academics involved in the project Systemic support of inclusive education a series of detailed methodological materials: Catalogue of supportive measures. This is a document that gives teachers a relatively detailed description of the various supportive measures. The catalogue is supposed to provide recommendations how to fulfil special educational needs of pupils in the context of newly passed supportive measures.

Keywords: Supportive measures, Degrees of support, Catalogue of supportive measures.

Published: December 11, 2016  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Baslerová, P. (2016). Supportive measures - new approach towards pupils with special educational needs. Journal of Exceptional People5(9), 57-65
Download citation

References

  1. BARVÍKOVÁ, Jana. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4616-5.
  2. ČADOVÁ, Eva. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodů tělesného postižení nebo závažného onemocnění: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4615-8.
  3. FELCMANOVÁ, Lenka a Martina HABROVÁ. Katalog podpůrných opatření: dílčí část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4655-4.
  4. JANKOVÁ, Jana. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4649-3.
  5. MICHALÍK, Jan, Pavlína BASLEROVÁ a Lenka FELCMANOVÁ. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7.
  6. VALENTA, Milan. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4614-1.
  7. VRBOVÁ, Renáta. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4648-6.
  8. ŽAMPACHOVÁ, Zuzana a Věra ČADILOVÁ. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění: dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4669-1.
  9. Education for All National EFA 2015 Reviews Estonia: http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002315/231505e.pdf.
  10. Konsolidovaný text školského zákona a doprovodný materiál (82/2015Sb.: http://www.msmt.cz/dokumenty/konsolidovany-text-skolskeho-zakona.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.