J. Except. People 2015, 4(2):19-26

Psychomotor therapy at early age

Zuzana Fábry Lucká
Comenius University of Bratislava, Šoltésovej 4, 813 34 Bratislava, Slovak Republic

The paper deals with the possibilities of psychomotor therapy for children in early age. It concerns with the child's family as a very important part of the therapeutic process through psychomotor therapy, from prenatal development of the child until the first years of age. It offers excerpts of research observations from conducted psychomotor therapy interventions with parents.

Keywords: child at early age, developmental psychomotor therapy, research in psychomotor therapy

Published: December 11, 2015  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Lucká, Z.F. (2015). Psychomotor therapy at early age. Journal of Exceptional People4(7), 19-26
Download citation

References

  1. BANMEN, J., GERBEROVÁ, J., GOMORINOVÁ, M., SATIROVÁ, V. 2005. Model růstu. Brno : Cesta. 2012. s. 303.
  2. GOLDENBERG, H., GOLDENBERG, I. 2013. Family Therapy. An overview. MPS Limited: Macmilan company. 2013.
  3. GJURIČOVÁ, Š., KUBIČKA, J. 2009. Rodinná terapie. Systemické a narativní prístupy. Praha: Grada Publishing. 2009.
  4. HERMOVÁ, S. 1994. Psychomotorické hry. Praha: Portál, 1994.
  5. KLEIN, F., MEINERTZ, F., KAUSEN, R. 2009. Liečebná pedagogika. Bratislava: Sapientia. 2009.
  6. KOPŘIVA, K. 1997. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál. 1997.
  7. KOVÁČOVÁ, B. 2008. Podoby a premeny terapeutickej bábky v intervenčnom priestore. In Speciální pedagogika, roč. 18, č. 1 (2008), s. 10-18. Go to original source...
  8. LIŠTIAKOVÁ, I. 2011. Snoezelen terapia a terapia senzorickej integrácie u detí s poruchou autistického spektra. In Kováčová, B. (Ed.) 2011. Výchova verzus terapia - možnosti, hranice a riziká. Zborník z medzinárodnej vedeckej liečebnopedagogickej konferencie. Bratislava : Univerzita Komenského. 158 s. s. 32-37.
  9. MÜLLER, O. et al. 2001. Dítě se speciálnymi vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001. s. 289.
  10. RETIS, M. 2010. Early childhood intervention across Europe. Ankara: Maya Akademi. 2010.
  11. PREVENDÁROVÁ, J. 1998. Rodina s postihnutým dieťaťom. Nové Zámky: Vydavateľstvo Psychoprof, spol. s r. o. 1998. s. 132.
  12. ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. et al. 1997. Dětská klinická psychologie. 3. vyd. Praha: Grada, 1997. s. 450.
  13. SZABOVÁ, M. 1998. Náčrt psychomotorickej terapie. Bratislava: Pedagogická fakulta Univerzity Komenského, 1998.
  14. SZABOVÁ, M. 1999. Cvičení pro rozvoj psychomotoriky. 1. vyd. Praha : Portál. 1999.
  15. SZABOVÁ, M. 2003. Pohybom proti astme. 1. vyd. Bratislava : LIEČREH GÚTH, 2003.
  16. SZABOVÁ, M. 2008. Psychomotorická terapia - (špeciálna) výchova pohybom. In Horňáková, M. et al. 2008. Obsahová integrácia a diverzifikácia neučiteľských študijných odborov na Pedagogickej Fakulte Univerzity Komenského. Bratislava: Univerzita Komenského. 2008.
  17. PEŠOVÁ, I., ŠMALÍK, M. 2006. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada Publishing. 2006.
  18. VÁGNEROVÁ, M. 2004. Psychopatologie pro pomáhající profese. 3. vyd. Praha Portál, 2004.
  19. VÝROST, J., a kol. 2008. Sociální psychologie. Praha : Grada Publishing. 2008.
  20. ZIMMER, R. 2005. Handbuch der Bewegungserziehung. Freiburg im Breisgau: Herder, 2005.
  21. ZIMMER, R. / VAHLE, F. 2005. Kinder-Körper-Sprache. Freiburg im Breisgau: Herder, 2005.
  22. ZIMMER, R. 2006. Handbuch der Psychomotorik. 8. vyd. Freiburg im Breisgau: Herder. 2006.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.