J. Except. People 2015, 4(1):89-101

Partial cognitive functions affecting reading method of pupils with mild intellectual disabilities

Jana Ďorďovičová1, Bibiána Hlebová1, Veronika Palková2
1 Katedra špeciálnej pedagogiky, Pedagogická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove, Ul. 17. novembra č. 15, 080 01 Prešov, Slovakia
2 Katedra matematickej edukácie, Pedagogická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove, Ul. 17. novembra č. 15, 080 01 Prešov, Slovakia

This paper deals with the analysis of reading method (syllables reading and fluent reading) and the level of partial cognitive functions of pupils with mild intellectual disabilities educated in terms of school integration in elementary school. To identify pupils' performance in reading competence (reading method) we used pedagogical diagnostics of reading of younger students as a research tool (Čižmarovič, Kalná 1991). For detecting the level of partial cognitive functions we applied a research tool called T-254 deficits of partial functions (Sindelarová, adapted Černý 2008). Moreover, 46 four-grade students (20 girls, 26 boys) aged 10-12 years attending the elementary school in the Prešov region, were involved in testing. Monitored dependent variables were: partial cognitive functions and independent variables included: methods of reading - reading syllables, fluent reading. Through the analysis of the collected data, we found out that pupils, who read syllables, made significantly more mistakes in individual cognitive functions - auditory classification, auditory differentiation, auditory memory, visual classification, two-dimensional spatial orientation, visual and auditory perception of chronology and time, according to statistics. As noted above, one can assume that targeted stimulation of a reading method requires developing purposely the introduced areas of partial functions in the cognitive processes in the educational process.

Keywords: pupil with a mild intellectual disability, reading method, partial cognitive function, school integration, primary education
Grants and funding:

This work was supported by the Slovak Research and Development Agency under contract No. APVV-0851-12.

Published: December 11, 2015  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Ďorďovičová, J., Hlebová, B., & Palková, V. (2015). Partial cognitive functions affecting reading method of pupils with mild intellectual disabilities. Journal of Exceptional People4(6), 89-101
Download citation

References

  1. BEDNÁŘOVÁ, J., & ŠMARDOVÁ, V. (2007). Diagnostika dítěte předškolního věku. Co by dítě mělo umět vo věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press.
  2. BLACHMAN, B. A. (1991). Phonological Awareness: Implications for Prereading and Early Reading Instruction. In S. A. Brady & D. P. Shankweiler & I. Y. Liberman, Phonological Processes in Literacy: A Tribute to Isabelle Y. Liberma (p. 29-34) London: Lawrence erlbaum associates, publishers. http://www.questia.com/library/3680665/phonological-processes-in-literacy-a-tribute-to-isabelle.
  3. ČIŽMAROVIČ, Š., & KALNÁ, V. (1988). Pedagogická diagnostika čítania mladších žiakov. Bratislava: SPN.
  4. DOIDGE, N. (2012). Váš mozek se dokáže změnit. Neuvěřitelné příběhy osobního vítězství díky objevům na poli neurovědy. Brno: CPress.
  5. FEUERSTEIN, R., & HOFFMAN, M. B., & FALIK, L. H., et al. (2002). The dynamic assessment of cognitive modifiability. The learning propensity assessment device: theory, Instruments and techniques. Revised and expanded of the dynamic assessment of retarded performers. Israel: The ICELP press.
  6. FEUERSTEIN, R., & HOFFMAN, M. B., & FALIK, L. H. (2008). Learning Potential Assessment Device - LPAD Examiner's Manual. Israel: The ICELP press.
  7. GAVORA, P. a kol. (2008). Ako rozvíjať porozumenie textu u žiaka. Nitra: ENIGMA.
  8. HLEBOVÁ, B. (2009). Základy špeciálnej didaktiky slovenského jazyka a literatúry. Prešov: PF PU v Prešove.
  9. KAŠIAROVÁ, N. (2011). Čitateľská gramotnosť na vyučovaní slovenského jazyka a literatúry. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum.
  10. KREJČOVÁ, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Praha: Portál.
  11. LIPTÁKOVÁ, Ľ. (2012). Kognitívne aspekty vyučovania materinského jazyka v primárnej edukácii. Prešov: PF PU v Prešove.
  12. LEEBER, J. (2006). Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje. Praha: Portál.
  13. LECHTA, V. (2010). Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál.
  14. METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R., & ŠVRČKOVÁ, M. (2010). Čtenářská gramotnos na 1. stupni ZŠ z pohledu vzdělávacího oboru český jazyk a literatura. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
  15. Národný program rozvoja životných podmienok osôb so zdravotným postihnutím na roky 2014-2020. (2014) http://www.rokovania.sk/Rokovanie.aspx/BodRokovaniaDetail?idMaterial=23180.
  16. OBERT, V. (2009). Detská literatúra a čitateľský rozvoj dieťaťa. Nitra: ASPEKT.
  17. POKORNÁ, V. (2010). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chovaní. Praha: Portál.
  18. SIEGEL, L. S. (2003). Basic Cognitive Processes and Reading Disabilities. In K. R. Harris, Handbook of Learning Disabilities. (p.158-182). New York: Guilford Press. http://www.questia.com/library/117190797/handbook-of-learning-disabilities.
  19. SINDELAROVÁ, B. (2007). Předcházíme poruchám učení : soubor cvičení pro děti v prědškolním roce a v první třídě. Praha: Portál.
  20. SINDELAROVÁ, B. (2008). Deficity čiastkových funkcií. Príručka porúch učenia a správania u detí a ich náprava. Bratislava: Psychodiagnostika.
  21. TEKELOVÁ, M. (2012). Od školskej integrácie k inklúzii z legislatívneho aspektu. In Lechta, V., Výchovné aspekty inkluzívnej edukácie a jeho dimenzie (s. 142-149). Bratislava: IRIS. Go to original source...
  22. VALENTA, M., & MICHALÍK, J., & LEČBYCH, M. a kol. (2012). Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada.
  23. VANČOVÁ, A. a kol. (2010). Edukácia mentálne postihnutých. Špeciálne metodiky predmetov špeciálnej základnej školy. Bratislava: IRIS.
  24. VÁGNEROVÁ, M. (2002). Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
  25. Vzdelávací program pre žiakov s mentálnym postihnutím ISCED 1 - primárne vzdelávanie (2009). http://www.statpedu.sk/sk/Statny-vzdelavaci-program/VP-pre-deti-a-ziakov-so-zdravotnym-znevyhodnenim/VP-pre-deti-a-ziakov-s-mentalnym-postihnutim.alej.
  26. Zákon č. 245/2008 Z. z o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (2008). http://www.minedu.sk/data/USERDATA/Legislativa/Zakony/245_2008.pdf.
  27. Zbierka zákonov č. 317/2010 - Príloha k čiastke 122: DOHOVOR o právach osôb so zdravotným postihnutím (2010) http://old.zpmpvsr.sk/dokum/dohovorZz.pdf.
  28. ZEZULKOVÁ, E. (2011). Jazyková a komunikativní kompetence dětí s mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita.
  29. ŽOVINEC, E. (2014). Kognitívne a metakognitívne prístupy k dyslexii - edukácia a poradenstvo. Bratislava: IRIS.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.