J. Except. People 2015, 4(1):73-81

Possibilities of using museum educational environment for creating projects for pupils with mild mental disabilities

Ivona Dömischová
Department of German Language, PdF UP Olomouc, Czech Republic

The paper focuses in theoretical level on the museum environment that can be used for education of students with mild mental disabilities. Ethnographic Museum in Olomouc is a place that can be used in the context of education for project teaching. We will present a draft of a specific project, which can be used by teachers in primary and special schools.

Keywords: museum, education, pupil with special educational needs, mild mental retardation, Regional Museum in Olomouc, project based learning, special school, project

Published: December 11, 2015  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Dömischová, I. (2015). Possibilities of using museum educational environment for creating projects for pupils with mild mental disabilities. Journal of Exceptional People4(6), 73-81
Download citation

References

  1. CÍSAŘ, J., HORÁK, O. a kol. (1938) Slovník některých výrazů, často užívaných v dnešní pedagogické a didaktické literatuře. Zlín: nákladem Tvořivé školy ve Zlíně. 135 s.
  2. DÖMISCHOVÁ, I. (2011). Projektová výuka. Moderní strategie vzdělávání v České republice a německy mluvících zemích. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-2915-1.
  3. KALHOUS, Z., OBST, O. (2001). Školní didaktika. Sekundární škola. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta. ISBN 80-244-0217-3. s. 121.
  4. KAŠOVÁ, J. (1995). Škola trochu jinak, projektové vyučování v teorii i praxi. Kroměříž: Iuventa. 81 s. ISBN neuvedeno.
  5. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido. 219 s. ISBN 80-7315-039-5. Go to original source...
  6. POTMĚŠIL, M. (2007). Projektování v surdopedii. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 138 s. Monografie. ISBN 978-80-244-1726-4.
  7. Profesní etický kodex muzeí ICOM pro muzea. (2006). Paříž: Conseil international des musées. ISBN 92-9012-260-9.
  8. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením: [se změnami provedenými k 1. 9. 2005]. (2006). Praha: Národní institut pro další vzdělávání. 126, 92, 102 s., 1. příl. ISBN 80-86956-01-6.
  9. ŠOBÁŇ, M., HRBEK, D., HAVLÍK (2007). Škola muzejní pedagogiky 6. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 121 s. ISBN 978-80-244-1871-1.
  10. VÍTKOVÁ, M. ed. (2003). Integrativní školní (speciální) pedagogika: základy, teorie, praxe: učební text k projektu "Integrované poradenství pro znevýhodněné osoby na trhu práce v kontextu národní a evropské spolupráce", realizovaného v rámci evropské iniciativy EQUAL a s její finanční podporou. vyd. 1. Brno: MSD. 248 s. ISBN 80-86633-07-1.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.