J. Except. People 2015, 4(1):7-18

Puppet therapy in the group of preschool children

Barbora Kováčová
Pedagogická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave, Ústav sociálnych štúdií a liečebnej pedagogiky, Katedra liečebnej pedagogiky, Račianska 59 (so sídlom Šoltésovej 4), 81101 Bratislava, Slovak Republic

The article refers to puppet therapy and also to an increasing theoretical and scientific platform of dramatherapy and play therapy. The theoretical and research background becomes the base for creating the applicability concept of therapy with a puppet in our conditions. It is extended by the research findings that have been made by the author of the article.

Keywords: therapeutic puppet, puppet therapy, research, theoretical foundations

Published: December 11, 2015  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kováčová, B. (2015). Puppet therapy in the group of preschool children. Journal of Exceptional People4(6), 7-18
Download citation

References

  1. FÁBRY LUCKÁ, Z. (2014). Terapeutické intervencie a človek s viacnásobným postihnutím. Bratislava: Musica Liturgica.
  2. FRANZKE, E. (1991) Die Verwendung von Handpuppen als gestaltungstherapeutische Arbeitmittel in der Psychotherapie. In Petzold, H. - Orth, I. (Hrsg.): Die neuen Kreativitätstherapie. Paderborn. pp. 449-461.
  3. GAUDA, G. (1991). Grundgedanken des therapeutischen Puppenspiels. In Petzold, H. (Ed.). Puppenspiel in der integrativen Therapie mit Kinder. Paderborn. 427 p.
  4. GAUDA, G. (1998). Therapeutisches Puppenspiel - eine Antwort auf eine Antwort. Figura, pp. 30-31.
  5. GAUDA, G. (2001). Therapeutisches Puppenspiel - eine alte, neue Therapiemethode. Therapie kreativ, 3, pp. 3-23.
  6. GINNOT, H. A. (1971). Die Gruppen psychoterapie mit Kinder. Weinheim, Berlin, Basel. pp. 54-65.
  7. KOVÁČOVÁ, B. (2005). Aplikácia bábkového programu u detí predškolského veku. In Pokorná, V. (Ed.): Inkluzívní a kognitívní edukace. Praha: Karlova univerzita. pp. 326-331.
  8. KOVÁČOVÁ, B. (2006). Spoločenská potreba bábkového programu pri rozvoji rečového prejavu detí predškolského veku a jeho uplatnenie v praxi. Efeta - otvor sa, r. XV, 2006, č. 3, p. 8-12.
  9. LIŠTIAKOVÁ, I. (2013). Vytváranie vzťahu terapeuta a dieťaťa s autizmom v Snoezelen terapii a v terapii senzorickej integrácie. In MITAŠÍKOVÁ, P. (Ed.). Vzťah v pomáhajúcich profesiách. Bratislava: Univerzita Komenského. pp. 137-142.
  10. MAJZLANOVÁ, K. (1995). Hra s bábkami vo výchove, diagnostike a terapii detí s poruchami správania. Efeta, 1995, p. 29-33.
  11. PETZOLD, H. (1991). Puppenspiel in der integrativen Therapie mit Kinder. Paderborn. 427 p.
  12. RAMBERT, M. L. (1988). Das Puppenspiel in der Kinder-psychotherapie. Ernst Reinhardt Verlag München Basel, p. 194.
  13. REPKOVÁ, B. (2004). Možnosti využitia hry s bábkou detí predškolského veku s narušenou komunikačnou schopnosťou. Dizertačná práca. Bratislava: Pedagogická fakulta. 167 p.
  14. TICHÁ, E. (2009). Vnímanie raného vývinového obdobia dieťaťa s postihnutím jeho rodičmi. Psychológia a patopsychológia dieťaťa. - Roč. 44, č. 3 (2009), pp. 229-252.
  15. VALENTA, M. (2009). Dramaterapie z hlediska přístupu terapeuta. In Valenta, M a kol. Rukovět dramaterapie II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. pp. 37-42.
  16. WÜTHRICH, K & GAUDA, G. (1990) Botschaften der Kinder-seele: Puppenspiel als Schlüssel zum Verständnis unserer Kinder. München: Kösel.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.