J. Except. People 2014, 3(1):91-104

EEG Biofeedback in individuals with multiple disability in Slovakia

Alena Jancurová
Univerzita Komenského, Faculty of Education, Račianska 59, Bratislava, Slovak Republic

This contribution discusses the possibility of application of neurotherapy carried on through EEG Biofeedback in Slovakia. A part of this contribution consists of partial research results carried on in the whole territory of Slovakia. One of the research goals was mapping the basic characteristics and the course of neurotherapy realized through EEG Biofeedback (neurotherapists' qualification, diagnosis qualification, clients' age, success rate in the area of sensomotorics, EEG Biofeedback in individuals with multiple disability etc.). Represented results were being found by means of questionnaire survey. In the conclusion the contribution contains brief casuistry of child with multiple disability.

Keywords: neurotherapy, EEG Biofeedback, individuals with multiple disability, Down syndrome

Published: December 11, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Jancurová, A. (2014). EEG Biofeedback in individuals with multiple disability in Slovakia. Journal of Exceptional People3(4), 91-104
Download citation

References

  1. AYERS, M. 2004. Neurofeedback for Erebral Palsy. In Journal of Neurotherapy. [online]. 2004. vol. 8, no. 2. p. 93-94 [cit. 2009-03-05]. Dostupné na internete: http://www.flexiblebrain.com/Ayers%202002%20JNT%20.pdf. ISSN 1530-017X. Go to original source...
  2. BACHERS, A. 2004. Neurofeedback with Cereberal Palsy and Mental Retardation: a case report. In Journal of Neurotherapy. [online]. 2004. vol. 8, no. 2. p. 95-96 [cit. 2009-03-05]. Dostupné na internete: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1300/J184v08n02_08. ISSN 1530-017X. Go to original source...
  3. BÁLINT, M. 2006. Popis metódy EEG-Biofeedback. [online]. [cit. 2012-09-14]. Dostupné na internete: http://www.nfb.sk/node/5.
  4. BIOFEEDBACK INSTITUT. s. r. o. Kazuistiky. 10 s. Strojopis.
  5. GABARÍK, M. 2011. Neurofeedback v špeciálnopedagogickej praxi. In Pedagogica specialis XXV. Bratislava: Univerzita Komenského, 2011. ISBN 978-80-223-2862-3. s. 170-176.
  6. HAMMOND, D. C. 2006.What Is Neuroffedback?. In Journal of neurotherapy. [online]. 2006, vol. 10, no. 4, p. 25-36. [cit. 2012-10-12]. Dostupné na internete: http://www.victorzelek.com/What_is_NFB.pdf. ISSN 1530-017X. Go to original source...
  7. HAMMOND, D. C. 2011.What Is Neuroffedback? An update. In Journal of neurotherapy. [online]. 2011, vol. 15, no. 4, p. 305-336. [cit. 2012-10-12]. Dostupné na internete: http://www.isnr.org/neurofeedback-info/WhatIsNeurofeedbackUpdate.pdf. ISSN 1530-017X. Go to original source...
  8. HAWARD-JONES, P. 2007. Neuroscience and Education: Issues and Opportunties. London: Institute of Education University, 2007. 28 s. ISBN 0-85473-741-3.
  9. JANSKÝ, P. 2006. Studie využití metodz EEG biofeedback při úpravě hyperkinetických poruch chování v praxi speciálních školských zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy: Závěrečná zpráva. Hradec Králové: Detský diagnostický ústav a Středisko výchovné péče, 2006. 152 s.
  10. LUDÍKOVÁ, L. 2005. Kombinované vady. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. 138 s. ISBN 80-244-1154-7.
  11. MÁRKUSOVÁ, E. 2001. K problematike rozvíjania osobnosti viacnásobne postihnutých. In Edukáciou k integrácii viacnásobne postihnutých detí: Zborník príspevkov z odborného seminára z cyklu: Výchova a vzdelávanie znevýhodnených detí. Bratislava: IUVENTA, 2001. ISBN 80-88893-73-9, s. 73-74.
  12. NEUPER, C. - MÜLLER, G. R. - KÜBLER, A. et al. 2003. Clinical application of an EEG-based brain-computer interface: a case study in a patient with severe motor impairment. In Clinical Neurophysiology. [online]. 2003. vol. 114, no. 3. p. 399-409 [cit. 2013-03-03]. Dostupné na internete: http://ac.els-cdn.com/S1388245702003875/1-s2.0-S1388245702003875-main.pdf?_tid=f91baf50-874d-11e2-a1cf-00000aab0f6c&acdnat=1362678153_36625d687aee31dfaa80d0a5b506552a. ISSN 1537-1603. Go to original source...
  13. NIV, S. 2013. Clinical efficacy and potential mechanisms of neurofeedback. In Personality and Individual Differences. [online]. 2013. vol. 54, no. 6. p. 676-686 [cit. 2013-03-03]. Dostupné na internete: http://ac.els-cdn.com/S0191886912006241/1-s2.0-S0191886912006241-main.pdf?_tid=99723d40-85e9-11e2-b7d8-00000aab0f27&acdnat=1362525092_f5a782f56b59af70e9447534282e76ae. ISSN 0191-8869. Go to original source...
  14. OPATŘILOVÁ, D. 2005. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 147 s. ISBN 80-210-3819-5.
  15. PALATOVÁ, H. 1999. EEG - Biofeedback jako prevence u předškolních dětí. [online]. 1999. 4 s. [cit. 2013-03-05]. Dostupné na internete: http://www.eegbiofeedback.cz/ke_stazeni.
  16. SHOGREN, K. A. et. al. 2009. Perspectives. In Intellectual and developmental disabilities [online]. 2009, vol. 47, no. 4, p. 307-319. [cit. 2011-01-06]. Dostupné na internete: http://scholar.google.sk/scholar?q=SHOGREN+Perspectives.+In+Intellectual+and+developmental+disabilities+[hl=sk&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart.
  17. SÜRMELI, T. - ERTEM, A. 2007. EEG neurofeedback treatment of patients with Down syndrome. In Journal of Neurotherapy. [online]. 2007. vol. 11, no. 1. p. 63-68 [cit. 2009-03-05]. Dostupné na internete: http://www.vishee.com/xinyi/web/new5/uploadpic/s201275285662936.31.pdf. ISSN 1530-017X. Go to original source...
  18. SÜRMELI, T. - ERTEM, A. 2010. Post WISC-R and TOVA improvement with QEEG guided neurofeedback training in mentally retarded: A clinical case series of behavioral problems. In Journal of Neurotherapy. [online]. 2010. vol. 41, no. 1. p. 32-41 [cit. 2013-02-05]. Dostupné na internete: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20307014. ISSN 1530-017X. Go to original source...
  19. ŠVARCOVÁ, I. 2000. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 1. vyd. Praha: Portál, s. r. o., 2000. 184. s. ISBN 80-7178-506-7.
  20. TYL, J. 1997. Efektivita terapie lehkých mozkových dysfunkcí s využitím EEG Biofeedback tréningu: Závěrečná zpráva o řešení grantu Interní grantové agentury Ministerstva zdravotnictví ČR. Praha: 1. lékařská fakulta UK, 1997. 66 s.
  21. TYL, J. - SEDLÁKOVÁ, V. 1996. EEG Biofeedback tréning na 1. LF: Nová neuroterapeutická metodá zaváďena v ČR. In Propsy. [online]. [cit. 2009-05-31]. Dostupné na internete: http://www.psychoterapie-tyl.cz/clanky.php.
  22. TYL, J. - TYLOVÁ, V. 2003. Nové metódy nápravy: Komplexní příručka pro pedagogy, lékáře, psychology… i rodiče dětí s LMD. 3. vyd. [online]. Praha: AAPB ČR - Biofeedback Institut, 2003. 23 s. [cit. 2009-03-05]. Dostupné na internete: http://www.eegbiofeedback.cz/ke_stazeni.
  23. VANČOVÁ, A. 2010. Pedagogika viacnásobne postihnutých. 1. vyd. Bratislava: KKT o. z. a UK PeDF, 2010. 173 s. ISBN 978-80-970228-1-5.
  24. VAŠEK, Š. 2003. Základy špeciálnej pedagogiky. 1. vyd. Bratislava: Sapientia, s. r. o., 2003. 211 s. ISBN 80-968797-0-7.
  25. VÍTKOVÁ, M. 2006. Somatopedické aspekty. 1. vyd. Brno: Paido, 2006. 302 s. ISBN 80-7315-134-0.
  26. YU, J. - KANG, H. - JUNG, J. 2012. Effects of Neurofeedback on brain waves and cognitive functions of children with cerebral palsy: a randomized control trial. In Journal of Physical Therapy Science. [online]. 2012. vol. 24, no. 9. p. 809-812 [cit. 2013-02-05]. Dostupné na internete: https://www.jstage.jst.go.jp/article/jpts/24/9/24_809/_pdf. ISSN 2187-5626. Go to original source...
  27. www.biofeedback.sk
  28. www.newgenerationbiofeedback.eu
  29. www.isnr.org

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.