J. Except. People 2014, 3(1):33-50

Communication in students with severe cerebral palsy

Jiří Kantor, Eva Urbanovská
Institute of Special Education Studies, Faculty of Education, Palacky University, Žižkovo nám. 5, Olomouc, 774 00, Czech Republic

This paper deals with the communication process in students with severe cerebral palsy in whom there is a combination of severe mental, communicational and physical disability. It defines the basic terminology, some core concepts and describes selected findings of a qualitative study based on open, axial and selective coding. This paper describes the main categories and subcategories of the study regarding communication reactions of students, communicational topics and some of the factors that enhance good interpretation of the communication process. It also incorporates a visual diagram of a model for communication processes between teacher and student and discusses various aspects of this model, suggestions for special education practice and for further research.

Keywords: cerebral palsy, communication, open-axis coding, axial coding, teacher's authenticity

Published: December 11, 2014  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kantor, J., & Urbanovská, E. (2014). Communication in students with severe cerebral palsy. Journal of Exceptional People3(4), 33-50
Download citation

References

  1. ALLODI, M. 2008. Goals and values in school: a model developer for describing, evaluating and changing the social climate of learning environments. In Social Psychology of Education. New York: Springer. Roč. 13, s. 207-235. ISSN 1381-2890. Go to original source...
  2. BIGGE, J. - BEST, J., S. - HELLER, K. 2010. W. Teaching Individuals with Physical or Multiple Disabilities. 3. vyd. New York: Macmillan Publishing Copany. 541 s. ISBN 0-675-21017-8.
  3. BURKHART, L. 2013. What Is Alternative and Augmentative Communication? On-line. Toronto: International Society for Alternative and Augmentative Association. Citováno 20. 3. 2013. Dostupné na: https://www.isaac-online.org/english/what-is-aac/
  4. JELÍNKOVÁ, P. 2013. Alternativní komunikace z pohledu klienta s těžkým kombinovaným postižením a jeho okolí. Olomouc. Diplomová práce (Mgr.). UP v Olomouci, PdF.
  5. KANTOR, J. 2013. Výstupy edukačního procesu v oblasti sociálních kompetencí žáků s dětskou mozkovou obrnou. Olomouc, disertační práce (Ph.D.). Univerzita Palackého v Olomouci. Pedagogická fakulta, 333 s.
  6. KNAPCOVÁ, M. 2009. Výměnný obrázkový komunikační systém - VOKS. 1. vyd. Praha: IPPP ČR. ISBN 978-80-86856-14-3.
  7. KREJČÍŘOVÁ, D.; LANGMEIER, J. 1998. Vývojová psychologie. 3. vyd. Praha: Grada. 344 s. ISBN 80-7169-195-X.
  8. MAJEROVÁ, R. 2010. Maturační teorie a suspektně jazyková porucha vývojová anartrie. In: Studie z aplikované lingvistiky. Praha: UK, č. 2. 180 s. ISSN 1804-3240.
  9. MORENO, J. 2005. Rozehrát svou vnitřní hudbu. 1. vyd. Praha: Portál. 128 s. ISBN 80-7178-980-1.
  10. PESSO, A. - PESSO-BOYDEN, D. - VRTBOVSKÁ, D. 2009. Úvod do Pesso Boyden System Psychomotor. 1. vyd. Praha: Scan. 210 s. ISBN 978-80-866-2015-2.
  11. PHIPPS, S. - ROBERTS, P. 2012. Predicting the Effects of Cerebral Palsy Severity on Self-Care, Mobility, and Social Function. In The American Journal of Occupational Therapy. Bethesda: American Occupational Therapy Association. Roč. 66, č. 4, červenec-srpen, s. 422-429. ISSN 0272-9490. Go to original source...
  12. RICHMAN, S. 2008. Aplikovaná behaviorální analýza. 1. vyd. Praha: Grada. 122 s. 978-80-736-7424-3.
  13. STRAUSS, A. - CORBINOVÁ, J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. 1. vyd. Boskovice: Albert. 196 s. ISBN 80-85834-60-X.
  14. THOROVÁ, K. 2006. Poruchy autistického spektra. 1. vyd. Praha: Portál, 453 s. ISBN 80-7367-091-7.
  15. VYBÍRAL, Z. - ROUBAL, J. 2010. Současná psychoterapie. 1. vyd. Praha: Portál. 743 s. ISBN 978-80-736-7682-7.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.