J. Except. People 2013, 2(1):19-38

Stimulation programs as a part of the intervention approaches in the early care for children with visual impairments

Jana Lopúchová, Veronika Šušorová, Martin Záni
Univerzita Komenského v Bratislave, Pedagogická fakulta, Katedra špeciálnej pedagogiky, Račianska 59, Bratislava

THIS article presents an options and a usage of early intervention approaches to children with visual impairment through stimulation programs. It particularly deals with the possibility of intervention by the Oregon project, the INSITE program, the Hätscher-Rosenbauer program of visual support, the program of basal stimulation. The contribution emphasizes the importance of intervention activities in the natural environment of child. It presents the research findings of the verification program through intensive stimulation based on the basal stimulation of children with visual impairment.

Keywords: stimulation activities, intervention, visual impairment, Oregon project, INSITE model
Grants and funding:

This contribution presents partial results of the project KEGA no. 118UK-4/2011 Education of disabled and disadvantaged children of age 0-6 - element of the new system of special education. The study focuses on presentation of the results of research carried out within the KEGA no. 118UK-4/2011 project.

Published: December 11, 2013  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Lopúchová, J., Šušorová, V., & Záni, M. (2013). Stimulation programs as a part of the intervention approaches in the early care for children with visual impairments. Journal of Exceptional People2(3), 19-38
Download citation

References

  1. ALLEN, E. K. - MAROTZ, R. L. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7367-055-0.
  2. BEDNÁŘOVÁ, J. Rozvoj zrakového vnímání pro děti od 3-5 let. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-2512-446-8. S 64.
  3. BEDNÁŘOVÁ, J. Rozvoj zrakového vnímání pro děti od 4-6 let. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-2512-44-06. S 64.
  4. BIENSTEIN, CH., FRÖHLICH, A. 2003. Basale Stimulation in der Pflege, die Grundlagen. 2. vyd. Leipzig: Kallmeyerische Verlagsbuchhaltung GmbH, 2003. s. 256. ISBN 3-7800-4001-8.
  5. CINOVÁ, J., MAGUROVÁ, D. 2006. Bazálna stimulácia. In: Medical Pratctice, roč. 1, č. 11, s. 59-60. ISSN 1336-8109.
  6. Co je bazalní stimulace. [online]. [cit. 2012-05-01]. Dostupné na internete: <http://www.bazalni-stimulace.cz/bazalni_stimulace.php>
  7. CSIZMÁROVÁ, M. 2006. Bazálna stimulácia novorodenca. In: Neonatologické zvesti, roč. 10., č. 1., s. 67-69. ISSN 1335-2504.
  8. FARKAŠOVÁ, J., LIŠTIAKOVÁ, I., STUPKOVÁ, M. et al. 2006. Psychická záťaž pedagóga špeciálnej a bežnej školy. Zborník z konferencie Komplexná starostlivosť o človeka v hraničných situáciách. Prešov: 2006. CD.
  9. FINKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L., RŮŽIČKOVÁ, V. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007. 156 s. ISBN 978-80-244-1857-5.
  10. FRIEDLOVÁ, K. 2003. Bazální stimulace. Skriptum pro akreditovaný vzdělávací program. Základní kurz bazálni stimulace. Základní modul I. prepracované 9. vydanie. Frýdek-Místek: Institút bazální stimulace, s. r. o. 2003. s. 31.
  11. FRIEDLOVÁ, K. 2007. Bazálni stimulace v základní ošetrovatelské péči. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2007. s.168. ISBN 978-80-247-1314-4.
  12. FRIEDLOVÁ, K. 2007. Bazální stimulace. In: Sestra a Lekár v praxi: časopis pre sestry, lekárov a iných zdravotníckych pracovníkov. roč. 6., č. 3-4., s. 12-14. ISSN 1335-9444. Go to original source...
  13. FRIEDLOVÁ, K. 2009. Bazální stimulace. Skriptum pro certifikovaný nadstavbový kurz bazálni stimulace. prepracované 7. vydanie. Frýdek-Místek: Institút bazální stimulace, s. r. o. 2009. s. 24.
  14. FRIEDLOVÁ, K. 2011. Bazální stimulace. [online]. [cit. 2012-07-01]. Dostupné na internete: http://vas-msk.cz/clanky/bazalni-stimulace/12
  15. FRÖHLICH, A. 2009. Somatický dialóg [online]. [cit. 2012-03-04]. Dostupné na internete: http://www.basalestimulation.de/fileadmin/Redaktion/PraesidiumVorlagen/Der_somatische_Dialog.pdf
  16. FRÖLICH, A. 1990. Basale Stimulation für Menschen mit schwerster Mehrfachbehinderung. Düseldorf, 1990. ISBN 3-916095-11-9.
  17. GULÁŠOVÁ I., BEŇO, P. 2006. Vybrané oblasti bazálnej stimulácie pacienta. In: Česká a slovenská neurologie a neurochirurgie: časopis českých a slovenských neurologů a neurochirurgů. roč. 69/102, č. suppl. 2, s. 48. ISSN 1210-7859.
  18. HÁJKOVÁ, V. a kol. 2009. Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukacii žáků s kombinovaným postižením. 1. vyd. Praha: Somatopedická spoločnosť, o. s., 2009. s. 160. ISBN 978-80-904464-0-3.
  19. HÁJKOVÁ, V. a kol. 2009. Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukacii žáků s kombinovaným postižením. 1. vyd. Praha: Somatopedická spoločnosť, o. s., 2009. s. 160. ISBN 978-80-904464-0-3.
  20. HARČARÍKOVÁ, T. (2010) Základy pedagogiky jednotlivcov so špecifickými poruchami učenia. Bratislava: Iris. 141 s. ISBN 978-80-89238-31-6.
  21. HARČARÍKOVÁ, T.: Pedagogika telesne postihnutých, chorých a zdravotne oslabených. MABAG. Bratislava, 2008. ISBN 978-80-89113-54-5.
  22. HORŇÁKOVÁ, M. 1999. Liečebná pedagogika. Bratislava: Perfekt, a. s., 1999. s. 187. ISBN 80-8046-126-0.
  23. HORŇÁKOVÁ, M. 2004. Integrale Heilpädagogik. Klinghardt, 2004. s. 190. ISBN 3-7815-1316-5.
  24. CHEN, D. Rodiče a malé zrakově postižené dítě. PAVII project. LOUISVILLE, 1990. Pre vnútornú potrebu ÚNSS preložila M.Makovičová v roku 1994.
  25. Insite. Model domácich intervencií u detí s viacnásobným zmyslovým postihnutím vo veku kojenca, batoľaťa a v predškolskom veku. Interný materiál ÚNSS. Preložila Micaela Makovičová v roku 1998.
  26. KAPIČÁKOVÁ, M. Bazálna stimulácia a jej uplatnenie u jednotlivcov s viacnásobným postihnutím. Diplomová práca. Bratislava: UK PdF, 2012. S. 146.
  27. KASTELOVÁ, A. Diagnostika v špeciálnej pedagogike. Bratislava: Sapientia, 2012. ISBN 978-80-89229-24-6. S. 220.
  28. KOCH, J. Výchova kojence v rodině. Praha: Avicenum, 1986. ISBN 08-014-86. S. 205.
  29. MAKOVIČOVÁ, M. 1997. Funkčný zrak a zraková stimulácia I. časť. Levoča: ŠPP pri ZŠI pre nevidiacich a slabozrakých v Levoči. 1997. s. 40.
  30. MAKOVIČOVÁ, M. 1997. Funkčný zrak a zraková stimulácia II. časť. - Poškodenie zraku. Levoča: ŠPP pri ZŠI pre nevidiacich a slabozrakých v Levoči. 1997. s. 48.
  31. Námety na prácu so zrakovo a viacnásobne postihnutými deťmi. Interný materiál pre vnútornú potrebu ÚNSS. Preložila Michaela Makovičová v roku 1998.
  32. NÉMETH, O. Špeciálnopedagogické poradenstvo na Slovensku. Bratislava: Sapientia, 2010. ISBN 978-80-89229-20-8. S. 198.
  33. NÉMETH, O. Slabozrakosť ako pedagogický problém. Bratislava: Sapientia, 1999. 113 s. ISBN 80-967180-5-3.
  34. OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z. et al. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. Early Support and Intervention for Children with Disabilities. Brno: MU, s. 321. 2012. ISBN 978-80-210-5880-4.
  35. REYNELL, J. Reynell-Zinkin Scales. Developmental Scales for Young Visually Handicapped Children. London: NFER Publishing Company, 1979.
  36. ROSENBAUER, H. W. Zrakové cvičenia. Bratislava: IKAR, 1999. ISBN 978-80-7118-96-7-1.
  37. RŮŽIČKOVÁ, K. Možnosti speciální podpory na vysokých školách v ČR. In: Kvalita a spolupráca v špeciálnej pedagogike v súčasnom konkurenčnom prostredí. Bratislava: Sapientia, 2007, s. 82-90, ISBN 978-80-89229-06-2.
  38. RŮŽIČKOVÁ, K. Současný stav rané péče o děti se ZP v ČR. In: Špeciálnopedagogické a psychologické intervencie u ZP detí PV. Vrútky: Advent-Orion, 2004. ISBN 80-8071-053-8.
  39. SCHMIDTOVÁ, M. Orálne a auditívno-verbálne prístupy vo vzdelávaní detí a žiakov so sluchovým postihnutím. Bratislava: MABAG, 2009. ISBN. 978 80 89113 66 8. S. 98.
  40. SCHMIDTOVÁ, M. Integratívna pedagogika. In: Špeciálnopedagogická diagnostika, včasná intervencia a špeciálnopedagogické poradenstvo pre znevýhodnené osoby. Bratislava: Mabag, 2006. ISBN 978-80-89113-38-5.
  41. SMÝKAL, J. Hovory s rodiči nevidomého dítěte. Praha: UV SI, 1988. S.148.
  42. STRASSMEIER, W. 260 cvičení pro děti raného věku. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-85282-87-9. S. 291.
  43. ŠRAMOVÁ B., CABANOVÁ, K., VAČKOVÁ, K. Mediálne reprezentácie ľudí s postihnutím. In: Patopsychológia - vznik, vývin a…. Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie Bratislava: UK, 2012. S.64-66. ISBN 978-80-223-3325-2.
  44. The Oregon Project for Visually Impaired & Blind Preschool Children. Pre vnútornú potrebu ÚNSS preložila M Makovičová. ISBN-.
  45. VÍTKOVÁ, M. 2001. Podpora vzdělávaní dětí a žáků s težkým zdravotným postižením II. Metoda bazální stimulace. Praha: Institut pedagogického-psychologického poradenství v ČR, 2001. s. 34.
  46. ZESCHITZ, M. - STROTHMANN, M. Visuelle Stimulation sehgeschädigter Kinder. Wurtzburg: Bentheim, 1990. S. 25.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.