J. Except. People 2012, 1(2):69-78

Specifics of auditory perception for children with developmental dysphasia

Yveta Odstrčilíková
Mateřská škola, základní škola a střední škola pro sluchově postižené, Vsetínská 454, Valašské Meziříčí, Czech Republic

Developmental dysphasia belongs in the category of specifically impaired speech development and also in the category of central auditory proccesing disorders. This article is focused on a partial, theoretical and subsequently practical finding in a review regarding one of the impairments of speech - auditory perception - in children with diagnosed developmental dysphasia. This was also addressed within the issue of central auditory processing disorder and some of its definitions, which where presented by the ASHA (American Speech-Language-Hearing Association) in 1990 and 1996.

Keywords: specifically impaired speech development, developmental dysphasia, central auditory proccesing disorder, auditory perception

Published: December 11, 2012  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Odstrčilíková, Y. (2012). Specifics of auditory perception for children with developmental dysphasia. Journal of Exceptional People1(2), 69-78
Download citation

References

  1. DE GUIBERT, C. Abnormal functional lateralization and activity of language brain areas in typical specific language impairment (developmental dysphasia). [online]. [cit. 2011-12-31]. DOI: 21719430. Dostupné z: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21719430
  2. DILLER, G., KINKEL, M., KOSMALOWA, J., et al. Sluchové postižení - Možnosti edukace. Socrates, Education and Culture. [online]. Dostupné z www: <http://www.qeswhic.eu/downloads/letter01cz.pdf>. 2012
  3. DLOUHÁ, O. Vývojová dysfázie centrální porucha sluchu. Článek na www.ZDN.cz (2003) Mladá fronta a. s. Zdravotnické noviny ISSN 1214-7664
  4. DLOUHÁ, O. Vývojové poruchy řeči. Praha: Prof. MUDr. Alexej Novák, DrSc, 2003. ISBN: 80-239-1832-X
  5. DVOŘÁK, J. Vývojová fonologická porucha. Žďár nad Sázavou, Logopaedia clinica: 2003. ISBN 80-902536-4-4
  6. DVOŘÁK, J. Vývojová verbální dyspraxie. Žďár nad Sázavou, Logopaedia clinica: 2003. ISBN 80-902536-5-2
  7. GAŇO, V. Z teórie a praxe vyučovania nepočujúcích. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelstvo: 1965. 68-558-65
  8. HORŃÁKOVÁ, K., KAPÁLKOVÁ, S., MIKULAJOVÁ, M. Jak mluvit s dětmi od narození do tří let. Praha: Portál, s. r. o.: 2009. ISBN: 978-80-7367-612-4
  9. FAHEY, K. Auditory v. Language Processing Disorder. [online]. <http://www.speechpathology.com/ask-the-experts/auditory-v-language-processing-disorder-1123>. 2012
  10. KULIŠŤÁK, P. Neuropsychologie. Praha, Portál: 2003. ISBN: 80-7178554-7
  11. KUTÁLKOVÁ, D. O vývoji a poruchách dětské řeči. Praha, KPK: 1992. ISBN 80-85267-34-9
  12. KUTÁLKOVÁ, D. Opožděný vývoj řeči - Dysfázie. Praha, Septima: 2002. ISBN 80-7216-177-6
  13. KUTÁLKOVÁ, D. Vývoj dětské řeči krok za krokem 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha, Grada Publishing, a. s.: 2010, ISBN 978-80-247-3080-6
  14. LECHTA, V. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha, Portál: 2003. ISBN 80-7178-8015
  15. LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha, Portál: 2002. ISBN 80-7178-572-5
  16. LECHTA, V. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha, Portál: 2005. ISBN 80-7178-961-5
  17. MIKULAJOVÁ, M., RAJFAJDUSOVÁ, I. Vývinová dysfázia špecificky narušený vývin reči. Bratislava: 1993. ISBN 80-900445-0-6
  18. NOVÁK, A. Stolní manuál audiologie. Praha, Unitisk: 2001
  19. ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. Klinická logopedie. Praha, Portál: 2003. ISBN 80-7178-546-6

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.