J. Except. People 2012, 1(2):57-67

Inclusive basic art education and its expressive-formative potential for the pupils' development with special educational needs

Martin Dominik Polínek
USS PdF UP Olomouc a ZUŠ Zlín, Příkrá 3569, Zlín 760 01, Czech Republic, http://www.uss.upol.cz/cz/clenove/profil/polinek/

Basic art education has an important, conventional place in our school system. Questions: Should the art education be understood as an integral part of the school system or is it just a free-time activity are rather out of questions. What are the conditions of integration at ZUS schools in comparison with conventional schools? - This question was studied by us within the investigation survey in autumn 2010. However, a more significant question suggests itself: Is it necessary at all to prepare inclusive conditions in such specified education type as the basic art education is? What above-standard benefit is represented by ZUS schools for pupils with specific education needs? Is the integration in conditions of basic art education possible at all? We are going to answer these questions in further text.

Keywords: Basic art education, inclusive education, expressive-formative potential, pupils with special educational needs

Published: December 11, 2012  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Polínek, M.D. (2012). Inclusive basic art education and its expressive-formative potential for the pupils' development with special educational needs. Journal of Exceptional People1(2), 57-67
Download citation

References

  1. MÜLLER, O.; VALENTA, M: Psychopedie. Praha: Party, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
  2. MÜLLER, O. Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. ISBN 80-244-1075-3.
  3. POLÍNEK, M. D., MÜLLER, O., VALENTA, M. Dramaterapie v institucionální výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2659-4.
  4. Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké školství. Praha: VÚP, 2010. ISBN 978-80-87000-37-3.
  5. VALENTA, M. Rukověť dramaterapie II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2274-9.
  6. Výkonové ukazatele 2009/10 - Kapitola C [online] 10. 2. 2011 [cit. 10. 2. 2011]. Dostupné na World Wide Web: http://www.uiv.cz/clanek/726/2026#.
  7. POLINEK, M. D. Expresivně-formativní potenciál ZUŠ pro rozvoj žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. In POTMĚŠIL, M. (ed.) Sborník textů z XII. mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami a VII. mezinárodní dramaterapeutické konference. UP: Olomouc, 2012. s. 9-17. ISBN 978-80-244-2966-3.
  8. Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání: VUP: Praha, 2010. ISBN 978-80-87000-37-3
  9. Soukromá ZUŠ Trnka: Výroční zpráva škol. rok 2010/2011
  10. Výroční zpráva o činnosti Základní umělecké školy PhDr. Zbyňka Mrkose za rok 2010/2011
  11. Výroční zpráva o činnosti ZŠ a ZUŠ Vltava za šk. rok 2010/2011
  12. Výroční zpráva o činnosti ZŠ a ZUŠ Karlovy Vary 2010/2011
  13. Výroční zpráva základní umělecké školy za školní rok 2010/2011, Praha 6
  14. ZUŠ Habrmanova Hradec Králové: Výroční zpráva za školní rok 2010/2011
  15. ZUŠ Liberec: Výroční zpráva 2011
  16. ZUŠ "Žerotín" Olomouc: Výroční zpráva školy za školní rok 2010/2011
  17. ZUŠ Ostrava - Zábřeh: Výroční zpráva o činnosti školy ve školním roce 2010/2011
  18. ZUŠ Pardubice - Polabiny: Výroční zpráva o činnosti školy za školní rok 2010/2011
  19. ZŠ a ZUŠ Ústí n. L.: Výroční zpráva, školní rok 2010/2011
  20. ZUŠ Havlíčkův Brod: Hodnocení školy ve školním roce 2010/2011
  21. ZUŠ Zlín: Výroční zpráva 2010/2011
  22. http://www.uiv.cz/soubor/4683
  23. http://www.msmt.cz/vzdelavani/vzdelavaci-soustava
  24. http://zpravy.idnes.cz/dobes-chce-usetrit-7-miliard-zakladni-umelecke-skoly-se-boji-zaniku-10s-/domaci.aspx?c=A110914_120605_domaci_brd

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-SA 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.